Тілесні практики проти дитячого стресу

Тілесні практики проти дитячого стресу

Складні воєнні часи, сповнені тривог та травмувальних подій, для українців тривають, а це означає, що для безлічі дорослих та дітей долання наслідків стресу та відновлення психологічного ресурсу залишаються нагальними потребами. Чому це особливо важливо для дитини та чому їй у цьому надзвичайно потрібна допомога батьків?

Як вам вже відомо з попередньої статті, тривале перебування дитини у стресовому стані вкрай негативно впливає на її психіку, може призводити до змін поведінки й емоційних розладів, погіршення здоров’я та врешті – до уповільнення темпу психофізичного розвитку. Через брак життєвого досвіду та недостатньо сформовані адаптивні навички дитина не спроможна самостійно, без участі та підтримки люблячих батьків вийти з кризової ситуації. Відновити втрачену енергію, повернути емоційну рівновагу, відчуття опори, захищеності дітям допомагають взаємодія з сім’єю, підтримка та піклування рідних, їхня обізнаність про способи боротьби з дитячим стресом, вміння протидіяти йому та запобігати його негативним наслідкам. 

Поспостерігайте уважно за дитиною, її рухами, жестами, мімікою. Оскільки діти зазвичай не вміють висловлювати свої відчуття, останні часто проявляються у їхній поведінці. Природними відповідями організму на дискомфорт і емоційне напруження, тривожність і напади паніки є такі видимі тілесні реакції, як застигання, скутість, млявість або, навпаки, гіперактивність та ін., а прихованими від дорослого – тілесні болі, спазми, напруженість і затиски у м’язах. Адже емоційний та фізичний стани, психіка та тіло людини тісно взаємопов’язані. Тож дієвим інструментом у боротьбі з дитячим стресом, що оселився в тілі, є різноманітні тілесні практики в ігровій формі. Ви зможете виконувати їх разом з дитиною вдома у будь-який зручний для вас час. Це корисні, прості та веселі заняття – з гумором, посмішками та яскравими враженнями.

  • ditiЗагальновідомий факт: долати стрес допомагає будь-яка фізична активність, що супроводжується задоволенням. Зарядка, рухливі ігри на свіжому повітрі, заняття спортом, ранкові пробіжки у парку разом з членами родини принесуть дитині масу користі: гарний настрій і самопочуття, зміцнення здоров’я, підвищення імунітету й відновлення нервової системи.  
  • Допомагають вивільнити енергію та негативні емоції, поліпшити настрій танці. І це можуть бути не лише ритмічні, скоординовані рухи під улюблену музику, а й виконання певних завдань на уяву. Наприклад, можна запропонувати дитині придумати сімейний танець, показати рухами зміст пісні чи свій настрій, зобразити тварину чи героя мультфільму тощо.

Тактильні контакти надзвичайно важливі для розвитку емоційної сфери дитини з перших днів життя. Мамині обійми, дотики, рукостискання, масаж та інші тілесні прояви любові дарують малюку відчуття безпеки, близькості, довіри до світу. У кризові для дитини періоди вони можуть стати потужним способом зцілення, відновлення і зняття фізичного та емоційного напруження. 

Прикладом приємної щоденної взаємодії між батьками та дитиною, запорукою вдалого для родини початку дня може бути веселий ранковий ритуал вітання одним з трьох способів: рукостисканням, торканням носами (ескімоський спосіб вітання) або обіймами.

Обійми – не лише красномовний вияв любові та піклування. Їхня корисність для фізичного та емоційного здоров’я має наукове обґрунтування. Обійми стимулюють центральну нервову систему, підвищують імунітет і рівень у крові гормону щастя окситоцину. Він здатний блокувати дію гормону кортизолу, що викидається у кров у стресових ситуаціях і негативно впливає на формування імунної системи дитини, може погіршувати пам'ять і вербальні функції в подальшому житті, спричиняти депресії. Обійми дарують відчуття захищеності, спокою та душевного комфорту, а також сприяють встановленню дружніх, довірчих і шанобливих стосунків між батьками та дітьми. 

Ефективними для зняття напруженості є тілесні практики, «вплетені» в спеціальні ігри *. Граючись, дитина вчиться розслаблятися, краще відчувати своє тіло, розрізняти різний темп, ритм, енергію та ін. До того ж в грі дитина розкриває та вивільняє свої почуття, які не виявляє в інший час, – страх, агресію, тривогу.  

diti 3Гра «Солдатики» вчить розрізняти тілесні відчуття, вміти напружуватися і розслаблятися, знімає напруження і стрес.

Запропонуйте дитині експеримент з різними відчуттями. Спочатку, за сигналом, вона має випрямитися, сильно напружитися, не рухатися, не ворушитися і нічого не говорити – «як солдати на посту», а потім, за командою, максимально розслабитися, ніби «листочок на вітрі» або лялька на мотузках. Повторити кілька разів, чергуючи команди. Під час розслаблення можна вимовляти різні звуки.

Гра «Метелики» вчить розрізняти тілесні відчуття, вміти напружуватися і розслаблятися.

Запропонуйте дитині спочатку краще пізнати відчуття активності й руху – уявити себе гарним метеликом, який спочатку весело й активно «пурхає» з квітки на квітку, а потім завмирає – «сідає на квітку», як тільки музика затихне або дорослий скаже «спеціальне» слово, про яке домовляється з дитиною.

Гра «Вогонь і лід» вчить розслабляти й напружувати м’язи, керувати напругою в тілі та знімати стрес.

За командою дорослого «вогонь» дитина починає інтенсивно рухатися всім тілом, імітуючи язики полум’я. Вона довільно вибирає плавність та інтенсивність рухів, робить це у тому темпі та ритмі, як дозволяє їй уява. За командою «лід» застигає у позі, в якій її застала команда, при цьому максимально, наскільки можливо, напружує все тіло, уявляючи, як воно застигає, як «заморожуються» всі частини тіла, ніби усі м’язи скував лід і не дає рухатися. За командою «відтанула» дитина поступово відпускає напругу і ніби повільно «тане», плавно розслабляючи всі частини тіла. Як тільки дитина стає рухливою, знову звучить команда «вогонь». Команди виконують кілька разів, щоб тренувати зміну «рух – напруга – розслаблення».

  • Для взаємодії батьків та дітей ідеально підходять і дихальні вправи у формі гри. Як відомо, повільне і глибоке дихання є одним з ефективних способів швидко заспокоїтися, опанувати себе у стресовій ситуації. Дихальна гімнастика допомагає дитині зняти напруження, тривожність, врівноважити емоційний стан. 

Гра «Потягушки»

Дитині потрібно встати так, щоб мати можливість вільно рухатися в просторі. Виконувати по черзі: потягнутися руками вгору і в сторони, потягнутися однією рукою вгору, іншою вниз, підняти й потягнути праву ногу, підняти й потягнути ліву ногу. Рухи супроводжується позіханням, спочатку свідомим, потім виникає природне позіхання, позіхання галасливе, що супроводжується сильним гучним видихом, зі звуком «а-а-а», ніби звільняєте легені. Можна керувати голосом: від тихих звуків переходити до голосних, від низьких нот до високих.

Гра «Повітряна кулька»

Дитині потрібно зробити повільний і глибокий вдих, уявляючи, що вона – повітряна кулька, яка повільно наповнюються повітрям і збільшується у розмірах. Деякий час «кулька» вільно літає, а потім шумно й голосно лопається, падаючи спустошена на підлогу. Вправу повторити кілька разів.

  • Дієвим інструментом для заспокоєння, розслаблення дитини, зняття напруження м’язів, поліпшення дихання є ігровий масаж

diti 2Гра «Готуємо піцу» знімає фізичне та емоційне напруження. 

Дорослий робить дитині масаж так, як би готував піцу. Спочатку м’яко, обережно, старанно розминає «м’яке, еластичне, без жодної грудочки тісто»: ретельно масажує кожну частину спини, потім розкачує «великий млинець» і кладе «начинку», питаючи у «піци» (дитини), що б вона хотіла туди покласти. Коли «піца» готова, її відправляють у «піч»: кухар розтирає свої долоні, доки вони не стануть теплими, і кладе їх між лопатками «піци» і протягом хвилини «запікає» її – тримає руки на спині дитини. Можна запропонувати дитині зробити такий масаж дорослому.

Гра «Повелитель погоди» сприяє розслабленню, знімає фізичне, емоційне напруження.

Дорослий стає «повелителем погоди», а дитина – «місцем погодних умов». «Місце погоди» лягає, стоїть або сидить, обпершись на спинку стільця, а «повелитель» робить масажні рухи по спині, супроводжуючи їх історією зміни сонячної погоди на дощову, грозову, вітряну, а потім знову сонячну. Починається вона із сонечка, приємного тепла – легеньких, погладжувальних дотиків «повелителя». Потім «з’являється вітерець, який дме все сильніше, наганяє хмари» – дотики стають динамічнішими, виконуються кругові рухи руками по всій поверхні спини. Коли «небо темніє, з’являється перша блискавка, гримить грім, починається дощик, він посилюється, перетворюється у зливу, падають великі краплі», рухи «повелителя» – поплескування, легкі щипки та стрімкі кругові рухи – посилюються. «Природа заспокоюється, небо ясніє, виходить сонечко, а на небі з’являється веселка» – дорослий повертається до ніжних прогладжувань руками.

Для протидії дитячому стресу сприяйте іграм, які знижують емоційне та фізичне напруження у дитини, викликають у неї справжній інтерес, приносять їй задоволення, радість та емоційний підйом. Грайтеся з дитиною регулярно, приділяйте цьому один і той самий час, робіть це під легку заспокійливу або веселу підбадьорливу музику. Таким чином, завдяки впливу на різні частини тіла, м’язовій рухомості й активності, виконанню дихальних вправ дитина повертається до свого нормального психологічного стану, необхідного їй для виконання надважливих життєвих завдань – активного пізнання світу, інтенсивного росту й всебічного розвитку.

* Ці та багато інших ігор, спрямованих на подолання стресу у дітей, ви зможете знайти в електронному посібнику «Безпечний простір», створеному українськими психологами Центру психічного здоров’я.

Див. також статтю Як допомогти дитині під час війни

З любов'ю, Алла Янсонс